Afval scheiden begint met inventariseren
Vorige keer gaf ik al wat cijfers over afvalscheiding. Veel werknemers vinden dit belangrijk, maar toch gebeurt het op de werkplek nog te weinig. In deze blog kom ik met een verbeterslag.
Bedrijven die niet in stadscentra gevestigd zijn, kunnen veel doen qua afvalscheiding. Dat begint met goed inventariseren wat er nodig is.
Ga goed na welke soorten afval er binnen het bedrijf rondgaan. Eet iedereen achter zijn/haar bureau of is er een kantine? Wordt er veel met papier gewerkt of is het een paperless kantoor? Drinken medewerkers uit kartonnen koffiebekers of heeft ieder zijn eigen mok? Wat is er nog meer voor afval?
Als dit eenmaal duidelijk is, kan je kijken naar afvalscheidingsstations. Dit zijn afvalbakken in een vaste rits die op strategische plekken binnen afdelingen gezet kunnen worden. De meest gebruikte stations zijn voorzien van GFT, plastic/blik/drinkpakken, papier en restafval. Dit zijn wel grote stations, dus ik kan me voorstellen dat er juist behoefte is aan kleinere oplossingen.
Hiervoor zijn verschillende oplossingen. Je kunt een papierbak op de gang zetten en GFT, plastic/blik/drinkpakken en restafval in de keuken of kantine, waardoor iedereen ook nog even zijn loopje heeft. Als er nog gebruikgemaakt wordt van wegwerpkoffiebekers, dan is het een goed idee om over te gaan op een eigen mok voor iedere medewerker. Koffiebekers zijn weliswaar aan de buitenzijde van karton, maar van binnen zit nog steeds een laagje plastic.
Het kost wat moeite en een investering in afvalscheidingsstations, maar zoals ik in mijn vorige blog al zei: een groot deel van werknemers vindt het aantrekkelijk als een bedrijf actief bezig is met afval scheiden. Op naar de volgende stap dus!
Is dit nog een beetje een ver-van-je-bed-show? Stuur mij dan even een persoonlijke bericht, dan kan ik je mogelijk helpen.
Bedankt voor het lezen.
Liefs,
een trotse werkgever!