In mijn blog van oktober 2022 heb ik al eens gesproken over de schuldenproblematiek van een van onze medewerkers. Toen is alles gelukkig goed afgelopen.
Een nieuwe medewerker, laten we hem Kees noemen, is in januari van dit jaar met veel plezier bij ons aan de slag gegaan. Geen ervaring in de schoonmaak, maar dat is hier geen probleem. Als het met de motivatie maar goed zit.
Eind april komt een collega van Kees bij mij op kantoor om iets te bespreken. Deze collega geeft aan dat Kees nooit brood mee heeft naar zijn werk en ook nooit tussendoor even naar de bakker gaat. Collega X probeert dit voorzichtig met Kees te bespreken en Kees gaat helemaal los. Kees heeft geen geld om eten te kopen, Kees zit aan de grond, Kees heeft schulden,…
Ik nodig hem uit voor een gesprek om te kijken wat wij als bedrijf voor hem kunnen doen. Lang verhaal kort: wij nemen zijn schulden over en Kees gaat extra uren bij ons werken om de schuld af te lossen.
Het zure aan dit verhaal is dat Kees voorheen altijd huursubsidie en zorgtoeslag kreeg. Maar in de schoonmaakbranche is er in de afgelopen 1,5 jaar een loonsverhoging van 21% doorgevoerd. Voor veel medewerkers is dit niet per se een fijne bijkomstigheid, want hierdoor vallen zij net buiten alle subsidieregelingen.
Liefs,
Een trotse en waakzame werkgever!